11/04/2010

Siapa yang ambil final exam kena baca ni!

assalamualaikum :)

hai hari ini saya nak kongsi dengan semua orang, apa yang saya selalu 
buat time final exam. time jantung berdebar nak tercabut. time dah baca
buku 4 5 kali, tapi bila kawan tanya terus blank tak tahu nak cakap
apa. haha lepas tu terkial-kial cari nota balik, dah elok-elok kemas 
berterabur balik. dah biasa dah tu. saya selalu lah buat. tapi alhamdulillah
time exam bila baca soalan takdelah terus keluar dewan ambil nota, tapi
terus selawat doa banyak2 supaya ingatkan balik dan terus kerut2 dahi
kuat2 supaya ilmu keluar haha okay enough.

pernah dengar tak orang cakap, kita kalau nak pandai kena berusah dan
lepas usaha apa? tawakal. ye betul. doa banyak2 kat Allah supaya kita
dapat jawab dalam final, jangan bagi blank, jangan bagi darah mengelegak,
jangan bagi sakit perut nak terberak, jangan bagi pening kepala lah 
semua kan. first sekali sebelum keluar rumah mama selalu pesan supaya
baca :

1. Ayat Kursi



2. Al - Fatihah


3. Ayat tiga-qul

                                                                                                                                                                 
 

lepas tu dalam dewan peperiksaan tu, kalau saya rasa gementar sangat2
saya akan selawat banyak2. selawat sebanyak2nya supaya hati saya akan
tenang setenang-tenangnya. :)
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
dan dan sebelum mula peperiksaan, saya akan baca doa penerang
hati untuk terangkan hati saya ini dari kegelapan, supaya ingat segala
apa yang saya bertungkus lumus baca kat rumah dengan kawan2 
dan kalau saya terlupa apa2 pun saya akan baca ayat penerang hati
jugak. sebab lepas tu macam magik, dalam 10minit kemudian, saya
akan ingat. ni apa yang saya baca lah, kalau apa yang saya tak baca,
memang baca ayat kursi banyak2 pun Allah taknak tolong sebab 
pemalas. HAHA okay tapi percaya, jangan berhenti percaya. sebab
selain daripada berusaha, Dia jer yang akan tolong kita :)


رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي . وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي . يَفْقَهُوا قَوْلِي
Maksudnya : "Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku, dadaku; "Dan mudahkanlah bagiku, tugasku; "Dan lepaskanlah simpulan dari lidahku, "Supaya mereka faham perkataanku"

p/s : kalau anda ada ayat lain lagi yang boleh digunakan untuk menerangkan
hati, marilah share. and tutorial chrome untuk facebook cantik dalam proses.
sabar yer :)


4 comments:

Lisa said...

dahh habess exammm ;(

takpe nest exam pasti diprktikkan.

RoSeNoi♥A'n'L said...

Hihi.. nice tips!

Bukan je sebelum exam sebenarnya, baca selepas solat, sebelum tdo pon elok jugak...

lepas baca hati macam akan lebih tenang.. cuak time exam pon macam kurang kan ...

ween said...

nice one, dianna :) love this entry so much! lg 1, my mom selalu pesan baca surah Al-Inshirah byk2 kali (penenang hati) n langkah masuk dewan exam dgn kaki kanan.

best of luck for ur final exam. haih, tgk sume ipta students busy dgn final. i just started my new trimester. nnt semorang tgh seronok cuti, i pulak stress dgn exam! haha.

Izatie said...

Thanks for sharing! ^_^

Good luck and all the best!

Followers